آلوئه ورا به چه میزان آب نیاز دارد

آلوئه ورا به چه میزان آب نیاز دارد

آلوئه ورا به چه میزان آب نیاز دارد

گیاهان یکی از موجودات جانداری هستند که با وجودشان، طراوت و سرزندگی را به ما هدیه می‌دهند. شاید آنها هم همانند دیگر موجودات تحرک و نطقی نداشته باشند، اما ظاهر آنها گواه بر زنده بودنشان است. یکی از این گیاهان پر طرفدار و محبوب آلوئه ورا است. این گیاه علاوه بر ظاهری زیبا خواص دارویی فراوانی دارد که تحت عنوان دمنوش آلوئه ورا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل همین خواص دارویی، نوشیدنی‌های آلوئه ورا بسیار محبوب هستند. این گیاه جز آن دسته از گیاهان آپارتمانی است، که اصولاً با محیط های آپارتمانی بسیار سازگار می‌باشد. برای افزایش اطلاعات نسبت به این گیاه محبوب و دوست داشتنی، بهتر است از مطالب این محتوا غافل نشوید. در این مقاله شما را با میزان آب مصرفی و نگهداری آلوئه ورا آشنا خواهیم کرد.

آلوئه ورا چگونه گیاهی است

به گیاهی چند ساله از تیره‌ی لیلیاسه که در لغت آن را به ماده‌ی تلخ درخشان می‌شناسند، آلوئه ورا می‌گویند. این گیاه دارای ریشه‌های منشعب در خاک است، که ساقه‌های حقیقی را تولید نکرده و حالت بوته‌ای شکل می‌باشد. گیاهان آلوئه ورا همیشه سرسبز بوده و شبیه کاکتوس می‌باشند. درون برگ‌ها یا همان ساقه‌های آلوئه ورا، موادی وجود داشته که به ژل آلوئه ورا شناخته می‌گردند. این ژل دارای خاصیت‌های درمانی فراوان می‌باشد. یکی از این خواص، بهبود و درمان مشکلات پوستی است. گیاه آلوئه ورا انواع مختلفی دارد و اصولا در ابتدای فصل بهار شروع به گل دهی می‌کند.

آلوئه ورا به چه میزان آب نیاز دارد

آلوئه ورا به چه میزان آب نیاز دارد               

ویژگی‌های بارز آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا همانند دیگر گیاهان، از یک سری ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فردی بهره مند می‌باشد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

سازگاری با محیط‌های کم آب

این گیاه جز آن دسته از گیاهانی است، که به راحتی در شرایط کم آبی رشد و مقاومت می‌کند. به همین دلیل از آن به عنوان یک گیاه با آبیاری کم یاد می‌گردد.

هزینه پایین تولید

به دلیل رشد و تکثیر فراوان این گیاه به راحتی هزینه‌ی تولید را پایین آورده و می‌توان از آن چند بوته تولید کرد.

خواص دارویی

بسیاری از گیاهان کشت شده در مناطق خشک گرمسیری، از خواص دارویی فراوان برخوردار هستند. گیاه آلوئه ورا هم از این قاعده مستثنی نیست.  برای بهره مندی از این خواص، اصولا آن را به صورت دمنوش‌های آلوئه ورا مورد استفاده قرار می‌دهند.

آلوئه ورا به چه میزان آب نیاز دارد

توانایی برداشت آلوورا در تمام فصول

آلوئه ورا جز آن دسته از گیاهان است، که به راحتی در تمام فصل‌ها قابل بهره‌برداری است و نیازی نیست که برای برداشت آنها منتظر فصل خاصی بود.

آب مورد نیاز جهت آبیاری آلوئه ورا

این گیاه یک گیاه آبدار می‌باشد، پس به میزان آب کمتری هم نیاز خواهد داشت. گیاه آلوئه ورا نیاز به آبیاری فراوان ندارد، حتی به راحتی دوران خشکسالی را پشت سر می‌گذارند. این نکته را مد نظر داشته باشید که آب زیاد برای این گیاه مضر بوده و به آن آسیب جدی خواهد زد. اصولاً برای آبیاری این گیاه  از آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود. زیرا همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، درون ساقه و ژل‌های آلوئه ورا مقادیر بسیار زیادی آب انباشته شده است،  که اجازه خشکی و کمبود آب نمی‌دهد.

به گفته بسیاری از گیاه شناسان، آلوئه ورا در فصول گرم سال، همانند تابستان هفته‌ای یک بار آن هم هر بوته به یک لیتر آب نیاز دارد. در فصل پاییز و بهار هم اصولا هر ۱۲ تا ۱۵ روز یکبار، نیاز به آب احساس می‌شود. در فصل زمستان نیاز به آبیاری آنچنانی ندارد.

عوامل موثر در آبیاری آلوئه ورا

پیشتر از این هم در مورد مستقل بودن این گیاه نسبت به آب صحبت کردیم.  اما یک سری از عوامل به نیاز این گیاه به آب تاثیر خواهند گذاشت که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

اقلیم‌های آب و هوایی

آلوئه ورا گیاهی مقاوم در برابر بی آبی است. اما در مناطق گرمسیر که مدام با تبخیر آب مواجه می‌شویم، بهتر است حتماً نسبت به آبیاری آن دقت ویژه‌ای داشته باشید. زیرا بر اثر تبخیر، آبی در گلدان‌ها باقی نمانده و آلوئه ورا با تشنگی مواجه می‌گردد. در صورت بی‌آبی طولانی‌مدت، برگ‌های آن زرد شده و دیگر خاصیت خود را حتی برای دمنوش‌های مخصوص آلوئه ورا را از دست می‌دهد. اما در مناطق سردسیر به دلیل اینکه بیشتر ماه های سال هوا سرد است، با تبخیر آب کمتری مواجه هستید. در نتیجه احتمال اینکه آب به سرعت تبخیر شود، بسیار کم است. پس نیاز به آبیاری فراوان نیست.

آلوئه ورا به چه میزان آب نیاز دارد

جنس خاک گیاه آلوئه ورا

از دیگر عواملی که در آبیاری گیاه آلوئه ورا بسیار تاثیرگذار می‌باشد، جنس خاک آن است. این گیاه باید حتماً از خاک مخصوص کشاورزی و کودهای خاص تامین گردد. در غیر این صورت نباید انتظار گیاهی سرزنده را داشت. خاک مورد استفاده برای گیاه آلوئه ورا باید حتماً خاک با زهکشی بسیار عالی باشد. خاک مخصوص گیاهان نظیر ساکولنت و کاکتوس جز آن دسته از خاک‌هایی است که به راحتی گیاه آلوئه ورا در آن رشد پیدا می‌کند. خاک باید به گونه‌ای بوده که به راحتی آب مورد نظر را به ساقه، برگ و ژل‌های آلوئه ورا رسانده و باعث هدر رفت آن نگردد. زیرا در صورتی که خاک، آب گیاه را تامین نکند، باعث تخریب آن می‌گردد.

کیفیت آب

بسیاری از افراد بر این باورند که برای تامین آب گیاه آلوئه ورا بهتر است حتماً از آب‌های جوشیده یا تصفیه شده استفاده کنند. در حالی که بر اساس مطالعات انجام شده، این گیاه با هر آبی سازگاری داشته و حتی در آب با کیفیت بسیار پایین هم بهترین بازدهی را خواهد داشت. تجربه نشان داده که این گیاه در آب ۶۰۰۰ ec  قابل کشت است.

جمع بندی نهایی

گیاه آلوئه ورا علاوه برجنبه تزیینی، در بسیاری از موارد درمانی قابل استفاده می‌باشد. این گیاه بر خلاف اینکه بسیار مقاوم است، اما بر اثر آبیاری زیاد یا استرس محیط به رنگ قهوه‌ای و نارنجی در می‌آید. پس بهتر است حتمآ شرایط نگه داری آن را کامل رعایت نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *