بوشهر رتبه نخست تولید آلوئه ورا

بوشهر رتبه نخست تولید آلوئه ورا در کشور را داراست

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: استان بوشهر رتبه اول در تولید گیاه دارویی آلوئه ورا در کشور را داراست.

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، خسرو عمرانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال 405هزار و 753 اصله نهال یارانه دار گیاه دارویی آلوئه ورا (صبرزرد) برای کشت در سطحی معادل 40 هکتار در این استان خریداری و برای خرید این تعداد نهال یارانه دار یک میلیارد و 180میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
وی افزود: عمده تولید گیاه صبر زرد در شهرستان های دشتستان، بوشهر، کنگان و دشتی است.
عمرانی یادآورشد: سال گذشته درسطح 200 هکتار بیش از دو هزار تن گیاه آلوئه ورا برداشت شد که امسال با افزایش 50 هکتاری پیش بینی برداشت سه هزار تن محصول داریم.
وی با اشاره به رشد تولید آلوئه ورا در استان بوشهر اضافه کرد: کشت گیاه آلوئه ورا از مهرماه آغاز می‌شود و در طول سال نیز برداشت صورت می‌گیرد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به رتبه اول استان بوشهر در تولید گیاه دارویی آلوئه ورا درکشورگفت: کلنگ احداث دومین کارخانه مجتمع فرآوری ژل آلوئه ورا کشور در شهرستان گناوه در شهرک صنعتی شهر ریگ با سرمایه گذاری بخش خصوصی به میزان پنج میلیارد ریال در هفته دولت به زمین زده شده که در فاز اول توان تولید یک تن ژل را دارد و تا ظرفیت پنج تن قابل افزایش است و در مراحل بعد ، خمیر مایع بهداشتی، خوراکی و نوشیدنی نیز تولید می‌شود.
وی افزود: امیدواریم با راه اندازی این واحد فرآوری، سطح زیر کشت و توسعه این محصول افزایش یابد.
عمرانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سال گذشته 14 هزار نخلدار استان 146 هزار تن خرما برداشت کردند، اظهار داشت: شش میلیون اصله نخل بارور استان در 37 هزار و 595 هکتار به کشت خرما اختصاص دارد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: سالانه حدود هفت هزار تن خارک و 40 هزار تن رطب هم از این نخیلات برداشت می‌شود که علاوه بر مصرف در استان به دیگر نقاط کشور هم ارسال می‌شود.
عمرانی افزود: کبکاب، زاهدی، خاصویی، شهابی و شکر عمده‌ ترین گونه های خرمای استان هستند که بیشتر در شهرستان های دشتستان ، تنگستان، دشتی و جم تولید می‌شوند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر با اشاره به فعال بودن 64 واحد گلخانه‌ای در استان افزود: بیش از 90 درصد فضای گلخانه‌ای استان به کشت گوجه فرنگی اختصاص دارد.
وی با اشاره به اشتغال 400 نفر در این بخش یاد‌آور شد: بیشترین سطح گلخانه‌ای استان مربوط به شهرستان دشتی با27 هکتار و تولید سالانه شش هزار تن محصول و 270 میلیون اصله نشاء و بعد از آن شهرستان دشتستان با سطح پنج هکتار و وتولید سالانه یکهزار و 200 تن محصول و سه میلیون اصله نشاء است.
عمرانی با اشاره به تولید انواع محصولات گلخانه‌ای شامل گوجه فرنگی، خیار، فلفل، خربزه و نشاء محصولات سبزی و صیفی اظهار داشت: عمده محصولات تولید گلخانه‌ای استان مربوط به گوجه فرنگی با تولید سالانه 9 هزار تن است.
وی گفت: استقبال کشاورزان وسرمایه گذاران در این بخش بسیار مطلوب است و ما نسبت به سال گذشته هفت درصد رشد داشته‌ایم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *