معرفی گیاه آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی شاداب و شیرین است که به طور طبیعی در مناطق خشک و گرمسیری افریقا اسیا اروپا و بخش های جنوبی و غربی ایالات متحده رشد می کند. بیش از 300 گونه از این گیاه وجود دارد . قرن ها پیش مردم متوجه شدند hین گیاه نسبت به گیاهان دیگر منحصر به فرد است و ژل و اب موجود در ان یک درمان گیاهی است برای همه چیز از مسائل پوستی تا مشکلات گوارشی. این گیاه به عنوان گیاه سوختگی شناخته می شود.

تاریخچه گیاه آلوئه ورا

آلوئه ورا ردپای عمیقی در تاریخ دارد و سند معتبری در دست نیست که نشان دهد این گیاه اولین بار از کجا سرچشمه گرفته است، چرا که امروزه در قسمت های مختلفی در سرتاسر جهان یافت می شود. عده ای معتقدند آلوئه ورا از صحراهای آفریقا سرچشمه گرفته ولی اسنادی موجود است که نشان می دهد در تمدن های مصر، روم، یونان، چین، هند و سومر از این گیاه به عنوان دارو استفاده می شده است. اولین اثر فیزیکی   گیاه آلوئه ورا در حدود 2100  سال قبل از میلاد روی یک لوح سنگی که به زبان سومری نوشته شده کشف شده است . اگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مدت ها قبل از این گیاه برای درمان طیف گسترده ای ازبیماری ها استفاده شده است

در گذشته بدیهی است که آلوئه ورا برای سم زدایی بدن و کمک به هضم غذا مورد استفاده قرار می گرفت. در آن دوره زمانی ، اعتقاد بر این بود که عامل بیشتر بیماری ها این است که شیاطین  بربدن غالب می شوند و از آنجا که گیاه آلوئه ورا در کمک به ترمیم آن بیماری ها بسیار مؤثر بوده  لذااعتقاد بر این بود که منشأ الهی است و در واقع می تواند شیاطین را از بدن بیرون براند. در حالی که اکنون می دانیم که اینگونه نیست ، آلوئه ورا هنوز برای درمان بسیاری از بیماری هایی که در همان اوایل تاریخ بشر برای درمان آن استفاده شده است ، استفاده می شود.

در مصر ، گیاه آلوئه ورا با خدایان همراه بود و اعتقاد بر این گیاه مقدس بود. بسیاری از ملکه ها معتقد بودند که این گیاه منشأ زیبایی و سلامتی آنها بوده و حتی می تواند با آنها جاودانه شود.  ژل برگهای آلوئه ورا برای شستشوی پوست مورد استفاده قرار می گرفت و برای تقویت سلامتی نیز نوشیده می شد. همچنین درزمان مصر باستان ازژل وبرگ گیاه آلوئه ورا برای حفظ اجساد مرده استفاده میشد و از آنجا که هم ضد قارچ است و هم ضد باکتری است  پس از دفن درحفظ اجساد بسیار مؤثر بود.

خواص شفا دهنده الوئه ورا حداقل 6000 سال پیش شناخته شد و در سالهای اولیه این گیاه به عنوان گیاه جاودانگی معروف بود و به عنوان یک هدیه مراسم تشییع جنازه به فرعون های مصر ارائه شد. در طول زمان گروه های بسیاری از مناطق جغرافیایی از جمله سرخپوستان چینی ها مکزیکی ها و امریکایی های شمالی از الوئه ورا استفاده کرده اند.

شاید بتوان به جرات گفت مشهورترین کاکتوس دنیا آلوئه ورا است با هزاران خاصیت درمانی. حدود ۳۰۰ گونه از این گیاه تا به امروز شناسایی شده است که تنها تعدادی از آنها دارای خاصیت دارویی، خوراکی و آرایشی هستند. آلوئه ورا بومی شرق و جنوب افریقا می‌باشد که امروزه در بسیاری از مناطق گرمسیر دنیا گسترده شده است. غیر از مناطق گرمسیر در بسیاری مناطق دیگر نیز به صورت گلخانه و حتی در منازل نیز پرورش داده می‌شود.

کشف و استفاده از گیاه آلوئه ورا به عنوان دارو از مصر و خاورمیانه شروع شده است. امروزه شواهدی در غارها و اهرام مصر کشف شده است که مصریان باستان از آلوئه ورا برای شستشوی دست و صورت خود و به عنوان نرم کننده استفاده می‌کردند. افسانه وجود دارد که کلئوپاترا برای نرم نگه داشتن پوست خود از این گیاه استفاده می‌کرده است. پلینی و دیوسکوریدس از عالمان یونان به کرات در نوشته‌های خود از این گیاه نام برده‌اند.
شواهدی وجود دارد که اسکندر کبیر برای به دست آوردن آلوئه ورا جهت استفاده برای درمان زخم‌های سربازان دستور حمله به ماداگاسکار را داده بود.

در آمریکا آلوئه ورا در اوایل دهه ۱۸۰۰ مورد استفاده قرار گرفت. در ابتدا این گیاه بیشتر به عنوان ملین مورد استفاده قرار می‌گرفت تا اینکه در اواسط دهه ۱۹۳۰ آلوئه ورا برای درمان بیماری درماتیت مزمن ناشی از تابش اشعه ایکس بر روی یک زن امریکایی مورد استفاده قرار گرفت و باعث بهبود بیماری شد. و از آن سال در درمان برخی سوختگی‌ها مورد استفاده قرار گرفت این آزمایش ها توسط دو دانشمند بنام‌های Lushbaugh و Hale بر روی موش‌های صحرایی که دچار آفتاب سوختگی می‌شدند مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین از آلوئه ورا برای افزایش سیستم ایمنی در سالخوردگان نیز استفاده می‌شود.

امروزه از ژل آلوئه ورا برای حفظ زیبایی و پوست همچنین مراقب از مو و بهبود سوختگی‌ها استفاده می‌شود.
برای استفاده موضعی و در دسترس بودن آلوئه ورا تازه آن را می‌توانید به راحتی در منزل پرورش بدهید. آلوئه ورا در دمای بین ۱۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌تواند رشد کند. گلدان آلوئه ورا را در محلی پرنور در منزل قرار دهید تا حداقل در روز ۳ تا ۴ ساعت نور خورشید دریافت کند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *